Saturday, November 24, 2012

NEVER GIVE UP! =)

Huhu..dah bersawang blog ni..harini tiba2 rasa nak wat esei pulak setelah sekian lama menyepi dari dunia blogging neh..hehe..Entry kali ni just nak share sikit story pahit getir selama aku sambung belajar di peringkat Sarjana.
Sebelum tu, Alhamdulillah..syukur ke hadrat Ilahi..ketika aku menulis entri ni, aku dah berjaya menggenggam Ijazah Sarjana Sains (Kejuruteraan Kimia) di istiadat Konvokesyen USM ke-46 pada 19 September 2012 aritu. Parent aku antara orang yang paling happy. Tiada yang lebih bahagia melainkan dapat wat parent bangga dengan pencapaian kita kan.. =)

(my tulang belakang!my parents)
 Namun, perjalanan untuk menggenggam segulung ijazah tu xsemudah yang disangka..banyak sangat dugaan dan cabaran yang terpaksa aku lalui..memang terlampau banyak..most of my friends tahu pasal ni..Paling kritikal, problem dengan financial, lab facilities and etc..InsyaAllah aku akan post entry sikit2 nanti..hehe..

Pada 1 Januari 2010, secara rasminya aku mendaftar sebagai student Master mod penyelidikan di bawah seliaan seorang Prof Madya yang memang santai dan sempoi. Tajuk research aku masa tu Municipal solid waste combustion in a fluidized bed combustor atau dalam bahasa simple nye.. bakar sampah..haha..kalau orang tanya apa projek aku wat, bakar sampah la jawapan aku..explain pun confirm xpaham nanti..haha..

Secara teknikalnya, aku habeskan 1 tahun lebih dengan literature reviews, waste characterization and other simple things..nak run main experiment still xboleh sebab rig under maintenance.. March 2011 baru aku betul2 start experiment..luckily experiment tu ambil masa 3 bulan saje..cepat la jugak kan..bila dah setel, masuk part mathematical modeling plak..it took a couple of months jugak la..
Akhir bulan December 2011 baru aku betul2 tumpu kat thesis writing..dalam masa 2 bulan aku dah siapkan complete draft and submit kat sv at the end of February 2012. Syukur la xbanyak yang perlu baiki. Dalam masa 2 minggu aku da hantar 2 draft thesis kat sv and dapat approval untuk submit final 10 copies untuk viva.

In the middle of March 2012, aku berjaya submit thesis untuk examination..Syukur Alhamdulillah..hanya tuhan yang tahu betapa happy nya aku dapat habiskan research yang mencabar mental dan fizikal tu..Sekarang masa untuk tunggu tarikh viva (ini yang paling cuak).
Almost 2 bulan lepas submit, aku dapat tau tarikh viva..(30 May 2012)..Cuak sangat2, combustion topic yang agak bahaya..risau kena hentam..adoi…xputus2 aku berdoa kat Allah mintak dipermudahkan segala urusan, sembahyang hajat pun xlupakan..mintak restu parent..mintak doa dari kawan2..Macam2 perasaan ada..risau, takut, excited, kecut perut tu x yah cakap la..haha..

On 30th May 2012 (the day of my viva)..slot viva aku dijadualkan pukul 9pagi..sebelum pukul 8 pagi lagi aku dah sampai skool..haha.. Ada 6 orang panel dalm bilik meeting masa tu termasuk supervisor aku sendiri..External examiner adalah Prof Nazri dr UTM (expert dlm gas turbine combustion), internal examiner pulak PM Dr Zailani (besfren sv aku)..chairman pulak PM Dr Sabar Derita (sangat baik dan lembut bahasa dia)..Puan Fatimah Banu (Pen. Pendaftar) ngn PM Dr Lee (wakil dekan)..

Allah maha adil..susah payah aku selama 2 tahun berakhir dengan mudah sekali..Syukur Alhamdulillah…Allah permudahkan segala urusan aku hari tu..viva aku sangat lancar…15 minit slide presentation rasa macam kejap je..lepas tu terus viva..Prof Nazri prefer QnA dlm bahasa melayu..sangat sporting!..Dr Z plak penah bagi hint sebelum ni..so aku dah prepare siap2..haha..sesi viva aku sangat pendek dengan minor thesis correction..sejam dh habis…(biasanya viva sejam setengah menjangkau 3 jam)..xpasal2 aku catat rekod viva research mode paling kejap kat skool aku..haha..Syukur sangat2…bak kata orang bersusah2 dahulu, bersenang2 kemudian..ada hikmah atas kesukaran yang aku hadapi selama 2 tahun tu..sape tau Allah permudahkan di hujung2 nanti..Allahuakbar..sujud syukur kepadaNya.

Correction thesis aku siapkan dalam masa seminggu lepas viva..bila dah submit hardbound cover thesis, baru lah aku betul2 rasa tenang..bahu pun rasa tersangat ringan...seminggu lepas viva, aku dapat offer pensyarah sambilan kt UiTM Pulau Pinang..Alhamdulillah…boleh jugak cari pengalaman kerja sementara tunggu konvo kan..hehe..

(hasilnya)
19 September 2012 (Konvokesyen)..Selamat sudah bergelar graduan Sarjana..Terima kasih Ya Allah, ibubapa ng kawan2.. =)

(Rakan2 seperjuangan)
Itu saja untuk kali ni..nanti aku akan post entri pasal dugaan2 yang pernah aku hadapi..Hopefully kisah aku ni dapat motivate others untuk tidak mudah mengalah..NEVER GIVE UP!

Peace..!

2 comments:

maro rozalez said...

tahniah sahabat..
bangga dengan kamu..


aku xmampu nk buat sehebat itu..sapalah aku..

JaMie NeCaN said...

thanx my besfren!
dont worry, akan samapai masa mu nanti..hehe

doa banyak2 kt Allah semoga Dia beri peluang untuk teruskan perjuangan kita.. =)