Sunday, November 25, 2012

Demi Segulung Ijazah - Part 1

Kali ni ak nak story sikit pasal pengalaman2 yang aku lalui sepanjang 2 tahun belajar..hehe..Banyak sangat dugaan dia..lepas satu..satu..


Untuk pengetahuan, projek ni aku sorang je yang buat kat school aku..I was the only student under sv aku..xmacam student lain..ada member2 untuk diskas, boleh share ideas pasal research..sv aku pulak memang nak aku work independently..so kalau ada problem, aku xde member nak diskas, semua aku kena setelkan sendiri, xramai yang boleh tolong dari segi teori ng praktikal..hanya berbekalkan guidance daripada thesis2, paper2 seniors baru nampak sinar sikit..
  
Berbalik kepada dugaan dia, jom baca story2 kat bawah ni pulak..haha

Kena marah ngan Manager Pulau Burong Landfill.

Story ni aku penah post 2 tahun lepas..check it out!

Fixed bed combustor (FBC) yang hidup segan mati xmau

(fixed bed combustor)
FBC ni rig yang aku guna untuk bakar waste yang aku simulate. Untuk pengetahuan, rig ni dah berusia lebih 10 tahun dah, performance pun sangat xbagus, control panel dah problem, banyak unit yang dah xfunction..tapi untuk projek aku, aku guna mana yang boleh pakai je..Nasib baik la unit yang rosak tu xbagi effect apa2 pun kat projek aku.

Seriously, banyak sangat problem bila nak run experiment. Heater yang dulunye boleh sampai suhu 1000C hanya boleh sampai maximum 500C je..banyak masa aku habis dengan maintenance benda ni. Even orang yang fabricate rig ni pun dah xtau nak repair macam mane.

Disebabkan rig yang memang main subject untuk research aku selalu problem, aku pernah decide untuk tukar tajuk setelah setahun 3 bulan aku wat projek tu..ye la..macam mana nak dapat result kalau rig pun xboleh nak repair..Aku pernah diskas ng SV ng timb dekan untuk tukar tajuk tapi dorang xbagi sebab rugi masa aku nanti..Nak x nak memang kena carry on jugak..memang sedih sangat2 sebab setahun lebih xdapat apa2 result..

Around March 2011, baru nampak sikit sinar kat rig tu..haha..berbekalkan sebijik heater, thermocouple ng reader, aku boleh dapatkan result untuk projek aku..benarlah kata sv aku, ‘xyah risau sangat pasal rig tu, guna mana yang ada dh cukup’..Nasib baik dorang xbagi tukar tajuk..3 bulan aku run experiment, complete sudah data yang aku nak..sebelum puasa tahun tu, aku dah stop semua experiment.. Syukur Alhamdulillah..masa untuk analyze ng modeling pulak.. =D

Masa tengah run experiment, ada la jugak insiden2 yang kurang elok berlaku..yang tu aku akan story dalam post akan datang...Tunggguuu!

2 comments:

maro rozalez said...

tersangatlah engineering kekdahnye kan.. huhu

JaMie NeCaN said...

haha..itu la..
disebabkan benda tu la dpt gain experience..hehe

tersangatlah engineering..haha..