Monday, November 26, 2012

Demi Segulung Ijazah - Part 2

Malang yang tidak berbau!


Untuk entri kali ni, aku nak story pulak pasal insiden2 yang berlaku masa aku tengah run experiment..
Safety precautions la yang paling penting bila nak run FBC tu sebab aku deal dengan high voltage rig, suhu yang agak tinggi dan wayar2 yang bersimpang siur (boleh jadi short circuit kot)...silap haribulan, ke hospital jugak la nanti..(nauzubillah...)

Selama aku conduct experiment, pernah jugak ada small incident..hehe..pernah sekali, aku dikehendaki repair ngan check electric current kat heater tu..(sepatutnya kerja tu technician yang wat)..Berbekalkan test pen yang aku beli kat kedai runcit Taman Pekaka, aku pun try check current kat salah satu heater tu..Nak suruh technician, xde yang available pulak..Bila aku sentuh je test pen tu dekat heater..BbOOOMmmm!satu explosion with sparks! Short circuit rupanya..terkedu jap..aku lupa tutup main switch rupanya..Member2 yang ada kat sana semua terkejut ng xsemena2 satu pilot plant lab tripped disebabkan explosion tu..Alhamdulillah aku xde apa2, da protect siap2 ngn glove..safety first kan..hehe..rig tu run dgn high voltage power kot..kalo kena memang xtau la..
 
Satu lagi insiden..yang ni bukan aku yang buat la..ada sorang galz budak FYP masa tu duk run experiment..time sembahyang Jumaat mostly ramai yang xde kat lab..mayB sebab banyak sangat asap trapped dalam exhaust chamber tu..pastu EXPLODE la...habis satu lab penuh ng asap putih, lantai lab jadi hitam sebab dia bakar tyre waste time tu..lepas sembahyang Jumaat, kecoh la kat school..dekan , timb dekan, technician, lect semua turun..xsemena2 nama aku naik sebab rig tu aku yang in charge..tp nak wat macam mana, budak tu run time orang sembahyang..last2, aku jugak la yang kena bersihkan semua. Rig tu pun aku kena bukak balik cuci kat dalam, then jadi crime scene investigator pulak nak cari source explosion tu..dengan pegalaman yang aku ada, aku conclude insiden tu sebagai high pressure explosion..haha..sampai harini kes tu disebut dalam safety talk..malu weh!

The end.. =D

No comments: